Publicare tradițională vs self-publishing

Am tot văzut, în ultima perioadă, postări prin care diverși autori, unii dintre ei la început de drum, solicită păreri sau sugestii cu privire la modalitatea de publicare a manuscriselor.

Caută edituri prin care să își publice cartea, în scrierea căreia au pus o parte din sufletul și timpul lor. Cunosc sentimentul.

PĂRERI ÎMPĂRȚITE

Bineînțeles, părerile sunt împărțite, unii recomandând diverse edituri, mai mult sau mai puțin consacrate, alții, în schimb, fiind adepții “self-publish”-ingului, adică a auto-publicării.

Am citit și foarte multe “plângeri” ale unora care, în urma apelării la serviciile unei edituri, au rămas dezamăgiți. Există, probabil, cazuri în care asemenea experiențe le taie elanul unora dintre autori și îi determină, din păcate, să renunțe. Își imaginează, poate, că drumul spre a-și vedea cartea publicată este prea anevoios și costisitor, în același timp.

Descoperă cărțile mele pe www.mybestseller.ro
BANI IROSIȚI

Vestea bună este aceea că nu este chiar așa. Din punctul meu de vedere, foarte mulți dintre banii plătiți unei edituri, sunt plătiți degeaba, pentru că nu primești nimic concret în schimbul lor. Singurii care ies în câștig sunt editorii, autorul nu numai că nu iese pe plus dar, din punctul meu de vedere, iese în pierdere, chiar.

Repet, ceea ce exprim în acest articol este strict punctul meu de vedere cu privire la aceste aspecte.

Eu gândesc așa: de ce să le dau lor niște bani (și nu puțini) pentru ceva ce pot face singur, la costuri infinit reduse? De ce ulterior publicării cărții să nu “ciugulesc” și eu ceva, și doar ei? Pentru că, hai să o spunem pe aia șleau, publicând printr-o editură, cheltui foarte mulți bani pentru ca, apoi, să rămâi cu satisfacția că ești un autor publicat, iar ei își însușesc o prea mare parte din remunerația aferentă muncii cuiva!

PROMOVARE?!

Îmi vei spune, probabil, că alegerea unei edituri clasice este de preferat datorită vizibilității pe care aceasta ți-ar oferi-o, ulterior publicării. Datorită promovării.

Serios? Dacă stai oleacă strâmb, gândești drept și judeci profund, vei realiza cât de mult te înșeli, crezând acest lucru! Am văzut “pachete de promovare” oferite de unele edituri, care m-au lăsat, efectiv, cu gura căscată! Și nu îmi vine să cred că există oameni care plătesc “milioane” de lei pentru câteva poze de prezentare (pe care ți le poți face singur, fără costuri, în Canva, de exemplu) și pentru câteva “apariții” pe “peretele” paginii lor de Facebook!

Dar, am sărit, se pare, la final! Hai să le luăm pe rând, să le rezumăm, și în viitor să le “disecăm” pe fiecare în parte.

AUTO-PUBLICARE

Rezumând, așadar, consider că, dacă ții cont de anumiți pași, soluția SELF-PUBLISHING este, din cele mai multe puncte de vedere, cea mai la îndemână și cea mai avantajoasă.

Personal, mi-am “lucrat” singur fiecare dintre cele patru volume de poezii publicate până acum. Redactarea și designul copertei au fost realizate în Canva și auto-publicare pe platforma autohtonă MYBESTSELLER (citește aici mai mult despre asta).

CORECTURĂ ȘI STILIZARE TEXT

Odată ce ai manuscrisul pregătit, singurul lucru pe care ar mai trebui, obligatoriu, să îl faci înainte de a-l încărca și a apăsa pe butonul “Publică”, este acela de a permite unui “ochi avizat” să realizeze corectura și, implicit, stilizarea textului.

Acest pas îți garantează că, odată publicată, cartea ta va fi fără cusur. Asta pentru că, din păcate, greșelile au o modalitate de a se strecura chiar și în manuscrisele pe care autorii consideră că le-au verificat foarte bine, iar erorile pot reprezenta un motiv important pentru care o carte ar putea primi recenzii proaste. Lucru care poate fi un fel de “sărut al morții” pentru vânzările cărții tale.

Voi detalia toate aceste aspecte, plus altele, în postări viitoare. Atât pentru acum, dacă ai întrebări sau nelămuriri, îmi poți lăsa un comentariu, în secțiunea de mai jos.